A Tudásközpont konzorciumi partnerei a régió
jelentős járműipari vállalatai. A
Rába Futómű Kft.
érdekeltsége a kutatás-fejlesztésben hagyományai miatt is
nyilvánvaló. A Borsodi Műhely Kft. beszállítói
tapasztalataival működhet hatékonyan közre a tudásközpont
munkájában. A mosonszolnoki
SAPU Bt. (a német
Schefenacker-cégcsoport leányvállalata) ugyancsak tagja a
konzorciumnak, az együttműködéstől új technológiák adaptálását,
tökéletesítését remélve. A cég fejlesztései a projekt
megvalósításának első évében a speciális technológiával
előállított autótükör-burkolatok gyártástechnológiai
tesztkörnyezetének kiépítésére, a következő esztendőben a
fröccsöntött alkatrészek festési technológiai eljárásaira
irányulnak.

Széchenyi István Egyetem
A győri Széchenyi István Egyetem a Nyugat-Dunántúli Régió
meghatározó felsőoktatási intézménye. A gazdasági szereplőkkel
kialakított kapcsolatai széleskörűek, az egyetem szoros kutatási
és technológia-transzfer együttműködést alakított ki a térségben
meghatározó autóipari és elektronikai gyártókkal, valamint azok
beszállítóival. Az intézmény emellett fontos szerepet játszik a
térség infrastrukturális és logisztikai fejlesztéseinek szakmai
előkészítésében és kidolgozásában.
A Széchenyi István Egyetem mérnök, közgazdász, jogász, diplomás
ápoló, szociális munkás és zenetanár képzést folytat. Az egyetem
nappali tagozatos hallgatóinak létszáma 2005-ben 7200 fő,
távoktatási tagozaton pedig 4500 hallgató tanul. Emellett
jelentős a szakirányú továbbképzésben és a munkaerő piaci
képzésekben résztvevő hallgatók, vállalati és közintézményi
dolgozók száma is. A kutatási témák elsősorban az oktatott
témakörökhöz kapcsolódnak és jól illeszkednek a regionális
igényekhez. Az egyetem szellemi kapacitása, a tudományos
minősítéssel rendelkezők aránya színvonalas kutató-fejlesztő
tevékenységre teszi alkalmassá az intézményt. Mindezekből
következően az egyetem szorosan kapcsolódik Budapest után a
második legerősebb jövedelem termelési potenciállal rendelkező
Győr város és a régió gazdaságához.
A kedvező regionális és nemzetközi beágyazódás hosszú távon
stabil oktatási és kutatási piacot biztosít a Széchenyi István
Egyetem számára. Fő szakjai a térségben rendkívül erős
elektronikai- és járműiparra, az infrastruktúra-fejlesztésre és
működtetésre, valamint az e területen működő vállalatok és
közintézmények menedzsmentjére, nemzetközi kapcsolataira
támaszkodnak. Az egyetem infrastrukturális adottságai a jól
megválasztott bővítések, rekonstrukciók és korszerűsítések után
hosszú távon megfelelőek a képzési és kutatási feladatokra. A
számítástechnikai hálózat korszerű, a tanulmányi épületben jól
felszerelt központi számítógép termek vannak, emellett az
oktatói szobákban és a vizsgáló laboratóriumokban is erős az
informatikai támogatás. A mérnök- és közgazdász-képzésben
használt jelentősebb alkalmazói szoftverek a képzéshez és
kutatáshoz rendelkezésre állnak.
A projekt természetes hátterét adó Műszaki Tudományi Kar tíz
egyetemi alapképzési és öt egyetemi szakon folytat képzést.
Kutatási tevékenységét a jármű- és elektronikai iparra, valamint
az informatikára, infrastruktúra-fejlesztésre és a
környezetvédelemre koncentrálja. A Kar a közelmúltban indította
el a Műszaki Doktori Iskola működését és kezdte meg a doktori
képzést. A kar meglévő infrastrukturális adottságai országos
viszonylatban is kiemelkedőek, a laboratóriumok alapterülete
6500 m2, az eszközállomány meghatározó része korszerű, a képzési
profilhoz kapcsolódó gyakorlati képzéseket jól kiszolgálja.
Az Egyetem legfontosabb hazai partnerei a következők: Audi
Hungária Motor Kft, GM Powertrain Kft, Philips Magyarország Kft,
Rába Rt, Bakony Művek Rt, SOKORÓ-Tét Kft, SAPU Bt,
Hydro-Alumínium Kft, Lear Hungary Kft stb. A külföldi kutatási
kapcsolatok olyan felsőoktatási intézményekhez kötődnek, mint
például a Nottingham Trent University, BA Stuttgart-Horb, TH
Berlin, IHZ Zwickau, TU Graz, TU Bratislava.

Rába Futómű Kft.
A Rába futómű
üzletágának története
Futómű fejlesztések és díjak
1964 A 018 típ. autóbusz hátsó futómű kifejlesztése és
gyártása (IKARUS)
A Csepel teherautókhoz alkalmazott Steyer licensz futóművek
gyártásával RÁBA megteremti az alapot a továbblépésre, ami most
már a saját fejlesztés. A Közúti Járműprogram keretében új
igényhez, az esetenként 23-28 tonna összgördülő súlyú csuklós
autóbuszokhoz is alkalmas hátsó futóművek fejlesztésénél
teljesen új utat választottunk. A nagy terhelés esetén is nagy
élettartam miatt kerékagy bolygóműves hátsó futóművet
fejlesztettünk ki. Ez akkor még újdonságnak számított, hiszen
Mercedes és MAN is csak mintegy öt évvel később fejlesztik ki
közösen hasonló felépítésű futóművüket.
1971 A 831
teherautó hátsó futómű kifejlesztése és bemutatása a Budapesti
Nemzetközi Vásáron
1977 Off-highway futómű kifejlesztése a Steiger traktorok
számára (Rába szabadalmak)
A bolygóműves futóművekkel szerzett kedvező tapasztalatok
arra bátorítottak bennünket, hogy a hazai mezőgazdaság
fejlesztéséhez vásárolt nagy teljesítményű Steiger traktorok
rövid élettartamú szimpla kerékagy bolygóműves futóművei helyett
dupla bolygóműves futóművet tervezzünk. Ezzel kapcsolatban
szereztük meg az első világszabadalmat is, amelyet további 18
követett napjainkig. Ez a futómű annyira sikeres volt, hogy már
nem csak a hazai traktorokba épültek be, hanem az összes Steiger
traktorba, sőt ezzel megteremtettük Steiger számára a
teljesítménynövelés lehetőségét is amit később bőven ki is
használt. A futómű metszete a mellékelt ábrán látható. Később
ebből egy nehéztraktor futómű családot fejlesztettünk ki 180-600
LE tartományra és futóműveink elkerültek Ausztráliába,
Dél-Afrikába és Kanadába is.
Ezzel 1974-ben bekerültünk az USA piacra, ami akkor hazai
viszonylatban még ritkaságnak számított. A traktor futóművek
sikeres szereplése hozta az újabb üzleteket. Az USA traktorpiac
jelentős szereplője volt az International, aki bár kisebb
traktorokat gyártott, mint Steiger, de látva sikeres
futóműveinket, megbízott bennünket az USA nehéz teherautó hátsó
futóművek gyártásával.
1990-től
A rendszerváltásból eredő jelentős gazdasági változások miatt
RÁBA-Futómű Kft-nek új stratégiát kellett kidolgoznia. Beláttuk,
hogy a nagy gyártókkal nagysorozatú területeken általában nem
tudjuk felvenni a versenyt komplett futóművekkel, hanem a
réspiacok minél nagyobb részét kell megszereznünk. Természetesen
a meglévő piacokat megtartottuk nagy sorozat esetén is, ha azok
továbbra is gazdaságosak maradtak.
Nedvesfékes
off-highway futómű család kifejlesztése.
Szintén a korábbi futóművekből ered egy másik réspiaci
alkalmazás a nehéztraktor futóművek. A ma gyártott futóművek
azonban 100 %-ban eltérnek az eredeti Steiger futóművektől.
Olyan szabadalmaztatott újdonságokat fejlesztettünk ki mint pl.
üzemi és parkoló nedvesfék, komputer vezérlésű differenciálzár,
kishely igényű integrált hidraulikus kormányzás és oszciláló
felfüggesztés.
1994 Portál
hátsó futóművek kifejlesztése alacsonypadlós buszok számára
Az autóbusz futóműveknél a továbbfejlesztés két irányba ment
el. Az egyik a nagy kategóriájú 18-30 tonnás alacsony padlós
autóbuszok portál futóművei. A konkurenciát megelőzve két
szabadalommal is védett hajtott hátsó futóművet fejlesztettünk
ki. Ezeknek gyártjuk a nem hajtott utánfutó változatát is. A
futóművek kívánság szerint dob és tárcsafékes kivitelben is
készülnek. Az alapkivitellel az integrált „C” tartók miatt 70kg
súlymegtakarítást lehet elérni. Ennek továbbfejlesztett kivitele
az APT 28 amely a nagyobb nyomaték képesség ellenére további 50
kg súlymegtakarítást jelent a különleges kerékagy konstrukció
miatt. A BPR 28 futómű nem hajtott változata a BPO 10,
amelyeknek csatlakozásai megegyeznek. Az APT 28 futómű nem
hajtott változata a APT 10, amelyeknek csatlakozásai szintén
megegyeznek.
1995
Innovációs nagydíj az alacsony zajszintű kétfokozatú autóbusz
futómű család kifejlesztéséért
Erre jó példa a nagysorozatú futómű gyártásunkat megalapozó
kétfokozatú autóbusz futóművek, melyeket még ma is több ezres
sorozatban gyártjuk.
1997
Nedvesfékes traktor futómű család kifejlesztése
Európai piacra 300-340 lóerős négykerék kormányzású
traktorokhoz és egyéb speciális mezőgazdasági gépekhez készülnek
az 576 típusú futóművek. Ezek a futóművek komputervezérlésű
diffzáras főhajtóművel, oszcilláló és merev felfüggesztéssel
rendelkeznek.
1999
Nedvesfékes traktor futómű kifejlesztése John Deere 9000
sorozatú gumihevederes traktorhoz
USA piacra szállítjuk a világ legnagyobb 450-600 lóerős
gumihevederes traktorjaihoz a hátsó futóművet. Ezt a hatalmas
teljesítményt egy futómű viszi át. Ez is négy szabadalommal
védett futómű, tartalmaz üzemi és parkoló nedves féket és
differenciálkormányzást. A futómű olyan kialakítású, hogy könnyű
traktor alvázat lehet alkalmazni, mert a futóműhöz előröl a
gumiheveder feszítés csatlakozik, hátulról pedig a
munkaeszközök.
2002
Független mellső midibusz futómű kifejlesztése és gyártása
Az autóbusz futóműveknél a másik fejlesztési irány a 8-10
tonna súlyú midibusz futóművek. Ehhez fejlesztettünk
helytakarékos lengő mellső futóművet, 35°-os
kúp-tányérkerékpárral rendelkező szintén tárcsafékes,
egyfokozatú hátsó futóművet, és szintén 35°-os szöghajtást,
amelybe a retarder is integrálva van. A motor és a sebességváltó
hátul keresztben van beépítve. Ebben a méret kategóriában ezzel
kivitellel lehet elérni a legnagyobb hasznos teret, ami egyúttal
alacsony padlós is.
Piacbővülés
1974 Belépés az amerikai piacra
1996 Belépés az ázsiai piacra
1997 Belépés a dél-amerikai
Elmúlt évek fejleményei
2000 Megalakul a Rába Futómű Gyártó és Kereskedelmi Kft. mint a Rába Holding tagja.
2003ISO/TS 16949 tanúsítás megszerzése, valamint EU off-highway
pozíciónk erősödése.
2004-2005 67%-os árbevétel növekedés (2003-as bázison)
2005 6,2 milliárd HUF MFB hitel beruházásokra

Borsodi Műhely Kft.
Cégtörténet
A Borsodi László által 1981-ben alapított egyéni vállalkozás
jogutódjaként működő Borsodi Műhely Kft. jelenleg egy 100%-os
családi tulajdonban működő gazdasági társaság.
Borsodi László, aki kisiparosként kezdett tevékenykedni,
kezdetben textilipari szövőgépekhez készített alkatrészeket
csaknem az ország összes szövőgyára részére. Ez a piac jelentős
fejlesztéseket és növekedést tett lehetővé. 1988-ban lehetőség
nyílt arra, hogy a cég exportra is dolgozzon, mely során
üzleteket kötöttek olasz, német és osztrák cégekkel.
A 90-es években - amikor a magyarországi gazdasági, politikai
változások miatt az addig állandó piac megszűnt - ezek a
kapcsolatok különösen jelentőssé váltak. Fontos előrelépést
hozott 1993, az OPEL GmbH magyarországi vállalatával megkötött
szerződés, mellyel a dinamikusan fejlődő cég a nagy múltú gyár
beszállítója lett.
1999. januárjában került sor egy kisújszállási cég
megvásárlására. Ez nemcsak területnövekedést, de jelentős
termelői kapacitásnövekedést is jelentett. Ma már a termékek
fele Kisújszálláson készül. A termelést a két telephelyen kívül
jelentős beszállítói és alvállalkozói kör támogatja.
2004. januárjától a Borsodi Műhely Kft. tulajdonosai
megalapították a Borsodi Fémmegmunkáló Kft-t kapcsolt
vállalkozásként győri székhellyel, szombathelyi telephellyel.
Cégünk az GM-Powertrain Magyarország Kft-vel 5 éves kizárólagos
szolgáltatási szerződéssel, az EPCOS Elektronikai Alkatrész
Kft.-vel 5 éves vállalkozási szerződéssel és az AUDI Hungária
Kft.-vel 1 éves szállítási keretszerződéssel rendelkezik.
Ebben a felgyorsult, konkurenciával együtt élő világban a
jelmondatunk szerinti "precíz, fémes jövő"-t a folyamatos
fejlesztések mellett hosszú távon egy együttműködő,
együttgondolkodó, lojális csapattal képzeljük el.
Minőségirányítás:A cégünknél az MSZ EN ISO 9001:2000 és ISO
14001:2004 szabvány alapján működő integrált minőség- és
környezetirányítási rendszer fontos eleme a kalibrált
mérőgépekkel és mérőeszközökkel felszerelt mérőszoba, ahol
termékeink minőségellenőrzését végezzük.

|


 |

SAPU Bt. - Schefenacker Automotive Parts Ungarn
2007: A SAPU európai szintű gyártóközpont
A SAPU a német Schefenacker cégcsoporthoz tartozik, amely
6800 főt foglalkoztat a világ valamennyi kontinensén
megtalálható 18 leányvállalatánál. Ügyvezető igazgatója:
Mihalicz Antal gépészmérnök, üzemgazdász. A telephely címe: 9245
Mosonszolnok, Szabadság út 35.
A SAPU története:
Az 1995-ös termelésindítástól
eltelt időszakban fokozatosan alakult ki a SAPU jelenlegi
működési rendszere.
A személygépkocsi tükrök és hátsó lámpák szerelése egy 3500
négyzetméteres csarnokban kezdődött, amely, a szerelési
projektek számának növekedésével 1999-ben telítődött. A profil
továbbfejlesztése érdekében 2000-ben egy, 4000 négyzetméteres
csarnokkal, 2004 őszén pedig egy raktárcsarnokkal bővült a
telephely. Ugyanebben az évben a SAPU jövőjét hosszútávon
meghatározó döntés született: elkezdődött a vegyes szerelési
profil megtisztítása és egy tükör burkolatok festésére alkalmas,
nagy teljesítményű berendezés ide telepítési feltételeinek
megteremtése. A festőüzemben 2005 őszén indult el a termelés.
A 2000-ben felépített 2-es csarnok úgy készült, hogy
fröccsöntésre alkalmas termelő területet biztosítson. Így
kerülhetett sor a 2005-ben indult „Transition” projekt
részeként, a festőüzemi tevékenységet kiegészítő, burkolatok
gyártására alkalmas fröccsöntő üzem idetelepítésére a cégcsoport
németországi gyárából. A fröccsöntő 2005 év végétől termel.
Jelenleg a SAPU új struktúrájának megfelelő SPS rendszer
továbbfejlesztése zajlik illetve a jövőt megalapozó SDS termék
fejlesztési rendszer, cégre történő adaptálása kezdődött el
(SDS-Schefenacker Design System).
Fő profilja, termékei és vevői
A SAPU termékei korszerű szerelési
és ellenőrzési technológiával készülő innovatív konstrukciók. A
termékeket az autóipar igényei szerint, jelenleg még a
cégcsoport fejlesztési központjában tervezik. A SAPU profilja
alapvetően külső és belső visszapillantó tükrökből áll. Az
egyszerűbb mechanikus tükrök helyett már az elektromos tükör
állítóművel felszerelt típusok a jellemzők. A tükrök közel 40
százaléka irányjelzővel integrált termék. Bizonyos típusok a
tükör alatti teret is megvilágítják. A tükörüvegek fűthető és
reflektor hatására elsötétedő kivitelben is készülnek. A SAPU
által gyártott belső tükrök között nagyon kevés az egyszerű
prizmatikus rendszerű, jellemzőbb a reflektor hatására
elsötétedő kivitelű. Vannak olyan típusok, amelyekben belső tér
megvilágítás, beépített mikrofon és garázsajtó nyitó elektronika
is található.
A SAPU valamennyi jelentős autóipari cégnek szállít. Legnagyobb
vevői: a MERCEDES, az OPEL, az AUDI, a VW, a Ford, a BMW, de a
MAGYAR SUZUKI Rt.-nek is szállít.
Legújabb termékei a BMW Mini, a KIA 2006-os már Szlovákiában
gyártott modellje, a DC univerzális belső tükre.
Jelenlegi és napi paraméterei
Naponta 25.000 db tükröt
szerelnek. A külön szállított színes burkolatok száma 20 000. db
naponta. A cég létszáma 720 fő. A gyártási és raktározási
területe 11.000 négyzetméter összesen.
Festőüzem
A visszapillantó tükrök burkolatának, a jármű
színével megegyező színűre történő festésére, lakkozására
alkalmas műanyag festő üzem közel 2 milliárd forintból valósult
meg. E beruházás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a SAPU az öreg
kontinens legnagyobb külső tükör gyártójává, 2007-ben pedig
európai szintű fejlesztő központtá váljon. A festőüzemben
készülő termékek az új Mercedes modelleken található tükrökre,
az Opel Astrára, a Vectrára és az új Zafirára kerülnek majd, de
itt készülnek a VW Passat és a VW 5-ös Golf burkolatai is.
2006-tól százalékos bontásban az üzem legnagyobb vevőjének a VW
számít 38 százalékos részesedésével. A termékek 24 százalékát a
Mercedes tükrök, 22 százalékát az Opel tükrök teszik ki. Hét
százalék a Ford és a BMW, valamint 2 százalék az Audi része. Az
új festőüzem világszínvonalú technológiát valósít meg. A zárt
rendszerű technológia lényegében egy logisztikai területet is
tartalmazó felrakó zónából, egy átmenő rendszerű mosóból, 3
lakkozó zónából és a hozzá tartozó szárítórendszerből áll.
Hetente 18 műszakban 220.000 db tükröt festenek az üzemben. A
festőüzem 3 műszakos munkarendben, műszakonként közel 30 fő
alkalmazását igényli.
Fröccsöntő üzem
A 2. csarnok építésének kezdete
óta keresi a lehetőséget a cégcsoport arra, hogy mosonszolnoki
telephelyén a tükörgyártási, mint fő profil ki-teljesítése
érdekében fröccsöntő technológiát is telepítsen. Az első ütem
2005 végén valósult meg a színes burkolatok gyártására alkalmas
gáz ellennyomásos technológia (GID) áttelepítésével. Az új
technológia logisztikai költségmegtakarítással jár, a festés
optimalizálása összekapcsolható a fröccsöntéssel.
Az üzem jelenleg 6 géppel, napi 10,5 ezer darab tükörburkolatot
gyárt, ebből 5000 db a VW Passat, 2500 db a VW Golf és 3000 db
az Opel Astra. A fröccsöntő termékei a festőüzembe kerülnek.
A teljes kiépítés végére 20 gép fog üzemelni. Az új projektek
festett burkolatainak gyártása már erre a kapacitásra épül. A
további áttelepítések után a teljes festett termékpaletta
gyártása a SAPU-ban történik.
A SAPU nemzetközi autóipar által
elvárt, integrált minőség- és környezetközpontú irányítási
rendszert működtet 1998. óta. (Minőség- és környezetirányítási
tanúsítványok: ISO/TS 16949, ISO 14001. ) A cég 2001 óta
alkalmazza az EFQM önértékelési és vezetésfejlesztési modellt.
2003-ban Nemzeti Minőségi Díjat nyert.
A cég szervezete mátrixos rendszerű. A három vevő és a két
technológia orientált termelő team tevékenységét a funkcionális
támogató teamek látják el (logisztika, beszerzés, termelés,
pénzügy-számvitel, minőségirányítás és személyügy).
